Sunday, October 28, 2007

Economia de consum

Aceia dintre voi care ati fost in State, stiti ce inseamna o economie de consum. Eu nu stiu decat din povesti si filme. Dorin zice ca fata de America, Australia nu are o cultura de consum atat de dezvoltata. Si totusi... sa va spun cateva lucruri legate de aceste subiect.

V-am povestit cum am aflat ca daca nu-ti place ceva (cam orice) iti iei chitanta si-l duci inapoi. Am inapoiat si noi cateva produse, dar incercam sa nu exageram. De exemplu am cumparat un ceas desteptator cu radio. N-am verificat pe lateralul cutiei ca era bifata culoarea si ne-am inchipuit ca-i negru ca in poza (stupid, I know :)). Cand am ajuns acasa era un roz bonbon, o culoare asa de turbata, ca in afara de Iulia care era tare incantata (cred ca i se asorta cu ciorapeii), toti am fost de acord ca trebuie sa ne scapam de el. La magazin, ma gandesc sa verific daca-i chiar asa de usor sa-l returnez si nu zic ca vreau sa-l schimb, ci ca il dau inapoi. Ma intreaba care a fost problema cu el. Eu, ca cea mai desavarsita ignoranta ii zic: „Stii, nu prea-mi place culoarea asta”. Tipa imi zice ok, imi da banii si imi ia ceasul. Cand am ajuns acasa, mi-am dat seama ca nici macar nu i-am dus instructiunile de utilizare...

Alta intamplare, tot cu un ceas. I-am luat la Mihai un ceas de mana si cand am ajuns acasa am vazut ca ne-au incasat doua in loc de unu. N-am mai avut vreme sa mergem la magazin decat peste o saptamana si atunci ne-am dus cu chitanta. Nu ma asteptam sa rezolvam nimic, ca nu puteam demonstra in nici un fel ca am luat doar un ceas, nu doua, dar am zis hai sa incercam, totusi. S-au uitat pe chitanta si ne-au dat banii inapoi. Fara sa comenteze nimic. Pur si simplu au avut incredere in noi ca le zicem adevarul.

Sunt alimente „100% money back guaranted”. Adica daca nu-ti plac, poti oricand sa-ti iei banii inapoi. Dupa ce le-ai inceput sau chiar mancat. Adica te poti duce cu punga de la morcovi si sa zici ca au fost rai, sa-ti dea banii inapoi. N-am vazut insa pe nimeni sa faca asta.

Sunt papuci pt copii pe care scrie ca daca se strica inainte sa-i ramana mici, poti sa-i duci inapoi sa-ti iei banii. Le-am luat si eu la ai mei si chiar sunt buni. O sa le ramana mici in stare buna, sunt convinsa.

Pe eticheta multor ciorap scrie „hole proof” (adica n-or sa aiba gauri). Sunt ciorapi de copii care au portiune de crestere” cica, se lungesc cand creste piciorul. Come on!

De mai bine de o luna vad produse de Craciun in magazine. Nu stiu cine cumpara de pe acum beteala, dar daca vrei sa-ti faci cumparaturile de Craciuni, se poate. Am vazut si felicitari. Pe una scria : „Sarbatorile de iarna sunt o perioada foarte interesanta. Cantam la copaci morti si mancam dulciuri din ciorapi”.

Tot primim in posta promotii la diferite magazine. Daca ai nervi sa le studiez pe toate si sa cumperi lucruri de la „special”/promotie, cred ca poti reduci la jumatate cheltuielile. Insa ce mi se pare mie e ca lumea nu poate sa-si refuze un lucru care e la promotie, ca au impresia ca pierd super-oferta, iar ei de fapt cumpara un lucru de care n-au nevoie. Mancarea care e la cateva zile de expirare e la pret mic, iar painea de o zi e aproape gratis.

Cam peste tot te cocolosesc sa nu cumva sa te superi sau sa patesti ceva. Cred ca sunt speriati de nebunia asta cu datul in judecata. La magazin imi zice sa nu tin copiii in cos ca nu-i safe sau te invata cum sa ridici un pachet greu.

Mancare, hainele sunt ieftine, dar serviciile sunt scumpe. Invatamantul si sanatatea sunt iarasi scumpe. Azi am fost cu Mihai la dentist. Consultatia a fost $79 (stiti ca preturile care se termina cu cifra impara dau mai bine?) si nu i-a facut nimic, doar a evaluat care sunt problemele. Insa pacientului (si implicit surorii lui, care-l insoteste peste tot pe unde poate) i-a placut tare mult, ca le-au dat o multime de surprize. Cand l-a consultat, i-a pus ochelari de soare sa nu-l deranjeze lumina, l-a asezat la orizontala, iar pe tavan avea un ecran cu desene animate la care sa se uite. In sala de asteptare, iarasi jucarii si desene, iar pana am povestit cu o asistenta, a venit cineva sa se joace cu ei, sa nu se plictiseasca.

Majoritatea oamenilor au credite. Isi iau masina pe credit, casa pe credit si nu pot pune bani deoparte, ca au tot timpul de platit cate ceva si in plus nu rezista tentatiilor si isi cumpara tot felul de lucruri inutile. Am auzit ca o economie de genul asta ar da faliment in momentul in care oamenii n-ar mai cumpara lucruri de care n-au nevoie. Nu mi se pare un lucru departe de adevar.

Cat despre noi... incercam sa fim ponderati in ceea ce mancam, gandim si cumparam. Insa nu si in planurile si visele noastre, pe care vrem sa le pastram nelimitate. Viitorul e plin de carari nestiute, nu?

A

No comments: