Tuesday, March 13, 2012

Cum sa postim?

Daca in articolul trecut vorbeam despre beneficiile postului, in cel de astazi as vrea sa vorbesc despre cateva lucruri care sa faca sa ne fie mai usor atunci cand postim.
 
De asemenea, nu vreau sa ma leg de conotatia religioasa a postului (chiar daca eu incerc sa fiu mai meditativ in zilele cand postesc) si o sa vedeti mai jos ca e putin diferit despre ceea ce stiam ca inseamna postul in religia crestin-ortodoxa.

Pentru ca nu e o alta cura de slabire, nu trebuie sa scriu nimic despre retete, instructiuni sau sa prezint grafice cu proteine si calorii. Mai potrivit ar fi sa va dau cateva tips&tricks ca sa postiti mai usor.

Primul lucru important e atunci cand postiti sa beti o cantitate mare de fluide (apa) pentru a evita senzatia de sete, care este adesea confundata cu senzatia de foame.
 
Incepeti ziua cu un pahar mare de apa. Autorul cartii ,,Mananca.Stop.Mananca" spune ca se poate bea chiar si cafea sau ceai (eu prefer sa ma rezum la apa).
 
Un alt secret e sa stati ocupati. Ati avut o zi plicticoasa la serviciu? Ati observant de cate ori ati fost tentati sa luati un snack sau sa mergeti la o cafea? Asta pentru ca incercati sa inlocuiti stimularea mentala cu cea data de mancare.

S-au facut studii pe animale si s-a constatat ca, atunci cand acestea consuma mai putine calorii, ele imbatranesc mai greu si traiesc mai mult.
 
La sfarsitul cartii a fost o lista cu intrebarile pe care cititorii le-au pus autorului. Incerc sa va prezint cateva care mi s-au parut mai interesante.

Intrebare: Pot sa urmez stilul de viata Mananca. Opreste.Mananca si daca sunt insarcinata?
Raspuns: Nu. Mananca. Stop.Mananca nu trebuie sa fie folosit de cineva care este sau incearca sa devina gravida.
 
Intrebare: Stiu ca ati spus ca faptul ca se elibereaza norepinephrine si epinephrine (N.R. Nu stiu exact care e denumirea lor in romaneste) ar trebui sa ma faca mai alert, dar mie nu mi se intampla lucrul asta. Ba mai mult decat atat, pe mine ma doare capul si ma simt tensionat cand postesc. Aceste simptome se mentin si la 2-3 ore dupa ce ma apuc iar de mancat.
Raspuns: S-au facut ceva studii care sugereaza ca foarte multi oameni sunt “addicted” la zahar si aceasta adictie are acelasi efect ca si consumul de droguri. Durerile de cap si starea de incordare , de tensiune, este rezultatul  scaderii zaharului. Insa dupa cateva sesiuni de post aceste simptome vor disparea.

Intrebare: Tatal meu e diabetic. Poate sa urmeze si el acest lifestyle?
Raspuns: Mananca. Stop.Mananca e conceput pentru oameni sanatosi care incearca sa slabeasca. Daca tatal dvs. vrea sa incerce sa posteasca trebuie sa consulte un doctor.
 
Intrebare: Fiica mea are 14 ani. Poate sa incerce si ea sa urmeze aceast lifestyle?
Raspuns: Din pacate, nu poate. Toate studiile despre post au fost facute pe adulti si nu se stiu efectele care pot aparea in cazul copiilor.

Intrebare: Pot sa beau sucuri cand postesc?
Raspuns: Nu e recomandat. Scopul postului e sa NU consumi nicio calorie timp de 24 de ore.

Mi-ar placea sa imi scrieti despre cum va simtiti dupa astfel de posturi si daca intr-adevar beneficiile de care am amintit in postul trecut le simtiti pe pielea proprie.
 
In cazul meu, eu incerc sa nu imi schimb rutina zilnica in zilele in care tin post. Astfel, de exemplu, continui sa alerg 10 km chiar daca nu mananc. Trebuie sa recunosc ca e mai usor acum de cand beau apa cand postesc (caci de obicei alerg in jurul pranzului, cand afara sunt in jur de 28-30 de grade). La inceput am simtit si eu ca ma durea putin capul (desi nu imi explic de ce, ca minte nu am :)). Un alt lucru pe care l-am observat (mai ales de primele dati cand am tinut postul) e ca ma uitam tot mai des la ceas cand se apropia sfarsitul celor 24 de ore, iar la cateva minute dupa, deja eram cu mancarea in gura :)

Inca un lucru pe  care ar trebui sa il mentionez aici: Alina zice ca sunt mai irascibil cand tin post. Hmmmm … asta nu e bine.

Cum spuneam mai sus, sper ca in  viitor si simptomele astea sa dispara :)

Eat healty & Enjoy life!

Dorin

2 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Hei Dorin, imi primul rand vreau sa iti spun ca ma bucur de 3 lucruri pe care le-am citit in post-ul asta. Primul e ca nu te sfiesti sa spui cat de important il consideri pe Dumnezeu in deciziile / actiunile tale, al doilea e ca tii post, iar al treilea ca mai reusesti sa si alergi 10 km in ziua cu pricina :-).
In al doilea rand vreau sa iti dau un feedback despre ce am observat eu ca "se intampla" cand tin la randul meu post.
- foarte important: gandesc mai repede si mai bine. Cred ca cine spunea ca "stomacul ii fura creierului sangele" avea dreptate. Pur si simplu pe masura ce ma indepartez in timp de ultima masa, simt ca "se aprinde becu" tot mai tare... iar atunci cand combin postul cu rugaciunea & viata spirituala in general, simt ca legatura mea cu Dumnezeu e mai stransa, ca sunt mai constient de greselile pe care le fac si de nevoia pe care o am de a Il avea pe El in viata mea.
- si eu sunt mai irascibil, so no worries :-). Dar asta parca trece odata cu trecerea senzatiei de foame care apare cam dupa ce stomacul simte pt. prima data ca trebuia sa primeasca ceva, ora mesei a trecut, iar pe la input tot nimic. Mai tarziu parca irascibilitatea se transforma in ... rabdare ...
- am vrut odata sa experimentez un post de 3 zile si am reusit sa o fac. Am fost impresionat de senzatiile traite. Ciudat, dar cred ca cel mai potrivit cuvant care sa descrie o asemenea experienta e "libertate". Am simtit ca sunt stapanul propriului corp, ca pot sa-mi controlez emotiile, ca sunt liber sa gandesc si ca ma pot concentra mai bine. Mult mai bine.
Intre timp am fost la masa. Si nu mai am chef sa mai scriu :-(.
Sa ai spor la maraton si sa-ti iasa sub 4 ore cum iti doresti!
Sorin