Monday, December 3, 2007

Romani si Romania

De ziua Romaniei, vreau sa urez „La Multi Ani” tuturor celor care se mai simt romani, oriunde ar fi ei acum.
De 6 luni am plecat din Romania, mai citesc ziarele romanesti sa vad ce se intampla acasa si stiu ca acum sunt niste momente mai grele, cand multi nu se simt chiar confortabili cu statutul de romani.

Si aici a trebuit de cateva ori sa vad explicatii cu privire la niste stiri care se vad in legatura cu Romania, insa nu m-am simtit incurcata sau rusinata. Sa va spun de ce: desi stiu ca poate nu-i 100% adevarat, imi place sa pretind ca romanii sunt din cale-afara de destepti. Si sustin asta sus si tare, pana-n panzele albe. Pana acum n-a reusit nimeni sa ma contrazica :). Si mai cred ca, cu bune cu rele, experientele prin care am trecut cu totii, cu comunism, o revolutie, o tranzitie cu toate problemele ei, au avut un rol important in dezvoltarea nostra. Sa stiti ca unele lucruri se simt. E la fel ca si diferenta intre doi copii, unul a avut tot timpul tot ce si-a dorit si n-a luptat pentru nimic, altul a avut o educatie mai stricta si s-a confruntat cu mai multe situatii deosebite.

Citea un coleg de-al meu stirile si nu stiu ce vede, de striga: "Ce prosti sunt australienii astia!". Dar eu, in loc sa-mi musc limba si sa stau pe fundul meu, nu ma pot abtine si-i zic: "Mai tare, te rog!". Mi-a zis dupa aia si el vreo doua, ca bine ca sunteti voi destepti si din alea. Am incercat sa mai dreg busuiocul, dar nu mi-am putut sterge ranjetul, asa ca nu stiu daca s-a pus... i-a trecut dupa aia, ca-i baiat de treaba si, la urma urmei, am fost de acord cu el, nu? Hihihi

Am o colega romanca la lucru, o fata tare desteapta (si nu zic numai asa, ca-i din Romania si prietena cu mine) si ea m-a invatat o chestie, pe care eu am preluat-o de parca ar fi fost ideea mea si o aplic cand am ocazia: cand ii vad pe astia ca-s foarte hotarati de un lucru (care nu-i chiar asa) si nu vreau sa auda alte argumente, sa le trag presul de sub picioare si dupa aceea putem vorbi de la egal la egal mai calmi. Cand unul m-a intrebat de tiganii din Romania, ca a vazut el la TV cum fac vraji si merg cu carutele dintr-o parte intr-alta, i-am zis : "Dar la voi cum e treaba cu aborigenii? Banuiesc ca-s si oameni de treaba printre ei, nu? Au si obiceiuri mai ciudate din perspectiva voastra, astia mai civilizati?" El a aprobat si eu i-am zis "Pai cam la fel e si cu tiganii din Romania". Ei mai vad la stiri cu adoptiile de copii, de oamenii care isi vand copiii. Le-am spus ca e adevarat tot ce au vazut, dar ca asta e o parte a Romaniei care face deliciul stirilor. Nu e tot adevarul, la fel cum Australia nu e toata crocodili, paianjeni si serpi veninosi. Si totusi, in Europa, asta se stie despre ei. Dar intrebarile favorite sunt alea cu Dracula. De abia astept sa ma intrebe de Transilvania si de vampiri... sa le arat coltii.

Am citit si eu in ziar aici de un roman din Brisbane, Laurentiu nu stiu cum, care s-a dus la lucru dimineata si le-a zis ca a murit maica-sa si ca sa-i dea liber si niste bani sa aiba de inmormantare. Si dupa un sfert de ceas, apare maica-sa, care-l cauta la serviciu. Va dati seama ce s-au ofticat aia... dar omu sustine in continuare ca el chiar a crezut ca a murit maica-sa, ca l-a sunat cineva si i-a transmis vestea. Toata situatia mi s-a parut atat de comica, atat de „latina”...

Am mai citit, inainte sa vin, ca a prins politia niste traficanti de droguri si e heroina cea mai pura pe care au gasit-o in Queensland. Si cica toate trec prin mainile romanilor. Mai stiu ca in alte zone, daca vine un roman din Brisbane, e primit cu reticenta... e posibil sa fie din banda si urmarit de politie, asa ca nimeni nu vrea sa fie vazut impreuna cu el.

Insa ce pot eu sa va spun e ca am intalnit niste romani extraordinari, oameni de la care ai ce invata. Inca nu i-am gasit pe aia problema si nici nu tin sa ne intalnim. Consider in continuare ca romanii sunt niste oameni cu inteligenta peste medie si cei pe care i-am intalnit imi confirma teoria.

Cheers,
Alina

1 comment:

Anonymous said...

Servustoc,
nu ma pot abtine si zic si io ca:
nu ma deranjeaza prea mult ce zic strainii despre romani. cei care zic asta sunt niste ignoranti si asa raman, chiar daca-i pun eu la punct.
dar cand ma gandesc ca in Romania e noroi din octombrie pana in aprilie si in rest e praf, cand ma gandesc ca pute a transpiratie in autobuze sau ca e plin de nesimtiti care claxoneaza in intersectie si astea-s numa' cateva care-mi vin in minte acuma...
is multe de zis, stiu; si de bine si de rau.