Monday, November 7, 2011

Principiile managementului personal – Habit 3

Pasul 1 (Fii proactiv), de care vorbeste Stephen Covey in cartea sa, se refera la faptul ca noi, ca si fiinte umane, suntem raspunzatori de vietile noastre. Comportamentul nostru e o functie a hotararilor noastre si nu a conditiilor de viata: trebuie sa fim in stare sa luam initiative si sa ne asumam responsabilitati (responsabil – “response-able” (raspuns-abilitate – abilitatea noastra de a alege raspunsul.

Apoi vorbeste despre cea de-a doua deprindere: (Incepe cu gandul la final). Aceast al doilea pas te ajuta sa iti gasesti propria definitie a succesului. Ne arata importanta crearii unei “declaratii de misiune” (suna ciudata traducerea “mission statement”-ului). 

O sa revin la acest pas dupa ce o sa termin de citit astea 8 carti si o sa il recitesc cu atentie, caci si eu vreau sa imi fac un “mission statement” atat personal, cat si unul pentru familia mea.

In postul asta as vrea sa ma opresc asupra pasului 3: Pune prioritatile pe primul loc.

Vorbeam despre diferenta dintre leadership si management. Spuneam ca leaderul identifica lucrurile care sunt importante, iar managerul se ocupa cu punerea lucrurilor care trebuie facute in ordinea prioritatilor si urmareste realizarea lor zi de zi, ceas de ceas.

Un om de succes are obiceiul sa faca lucrurile pe care oamenilor care nu realizeaza mai nimic in viata nu le place sa le faca. Nici acestuia nu ii place sa le faca, dar neplacerea asta este subordonata scopului pe care il are in minte. Aceasta subordonare necesita un scop, o misiune, un simt acut al directiei si valorii, un arzator “da!” in interiorul nostru care ne ajuta sa spunem “nu” la alte lucruri pe care suntem tentati sa le facem, insa care nu ne ajuta sa atingem obiectivele pe care ni le-am propus.

Mi s-a parut interesant cand Covey vorbeste in cartea lui despre 4 “generatii” ale managementului timpului, fiecare din aceste etape vine sa completeze pe cea anterioara, dandu-ne un control mai mare in viata noastra.

Prima generatie se poate caracteriza prin notite si liste, ca si efort de recunoastere a lucrurilor care ne “mananca” timpul si energia.

A doua generatie poate fi caracterizata de calendare si agende. Acest val reflecta incercarea de a privi in viitor, de a planifica evenimente si actiuni.

A treia generatie aduce ideea de prioritizare, de clarificare a valorilor. Focusul este pe stabilirea obiectivelor, tintelor, astfel incat timpul si energia sa fie canalizate si sa fie in armonie cu aceste valori. De asemenea contine conceptul de planificare zilnica si de a face acele lucruri care aduc cea mai mare valoare. Insa, in aceasta generatie, accentul este pus pe eficienta si astfel se creeaza asteptari care sunt in contradictie cu oportunitatile de a dezvolta relatii armonioase, sau de a preintampina anumite nevoi umane, sau de a te bucura in mod spontan de viata de zi cu zi.

A patra generatie insa are o alta abordare: considera ca “managementul timpului” este un termen impropiu – problema nu e de a administra mai bine timpul, ci de a ne administra mai bine pe noi insine. In loc de a se concentra pe lucruri si pe timp, asteptarile generatiei a patra pun accentul pe intretinerea si sporirea relatiilor si pe obtinerea unor rezultate.

Elementele esentiale ale generatiei a patra sunt prezentate in matricea de management a timpului (vezi poza), noi ne petrecem timpul in unul dintre aceste cadrane.

Sunt doi factori care definesc o activitate: urgenta (lucrurile care necesita atentia noastra imediata) si importanta (ce are de a face cu rezultatele, ceva ce aduce o contributie misiunii tale, valorilor si obiectivelor prioritare). Urgentele provoaca reactii, pe cand situatiile importante (care nu sunt si urgente) cer mai multa initiativa, mai multa proactivitate.

Cadranul 1 este cadranul “crizelor”, al “problemelor”. Activitati: incercam sa rezolvam o criza, probleme presante, proiecte pe termen fix. Daca petrecem marea majoritate a timpului nostru in acest cadran, rezultatele la care ne putem astepta sunt urmatoarele: stres, epuizare, managementul crizelor, criza de timp, supraaglomerare.

Cadranul 3 e cadranul “urgentelor” neimportante, cei care isi petrec timpul aici au impresia ca de fapt sunt in cadranul 1. Activitati: intreruperi, apeluri, email, rapoarte, sedinte, probleme presante, activitati marunte. Rezultate: focus pe activitati pe termen scurt, managementul crizelor, reputatia de a avea un caracter cameleonic, sentimentul victimizarii, pierderea controlului, relatii dureroase sau ruinate.

Persoanele care isi petrec marea majoritate a timpului in cadranele 3 si 4 duc o viata iresponsabila. Activitati: munca de rutina, emailuri, conversatie la telefon, timp irosit, activitati placute. Rezultate: iresponsabilitate totala, pierderea locului de munca, dependent de altii sau de institutii pentru nevoile de baza ale existentei.

Persoanele eficace se feresc de cadranele 3 si 4 (deoarece activitatile din aceste cadrane, urgente sau nu, nu sunt importante) si incearca sa reduca timpul petrecut in cadranul 1, folosindu-si timpul mai mult in cadranul 2. Activitati: Prevenire, cultivarea relatiilor, recunoasterea de noi oportunitati, planificare, recreere, sport. Poate fi aplicat principiul lui Pareto de care vorbeam intr-un post anterior, cand am scris lectiile invatate din cartea lui Tim Ferriss – 80% din rezultate decurg din 20% din actiuni.

Tema de casa: identificati in ce cadran petreceti cea mai mare parte din timpul dumneavoastra si incercati sa mariti timpul petrecut in cadranul 2, reducand timpul petrecut in celelalte cadrane!

Tinem aproape,
Dorin











No comments: