Monday, January 7, 2008

Shopping

Stiti care e in Australia cea mai buna zi de shoping din tot anul? Boxing Day, 26 decembrie. Atunci sunt in floare reducerile peste tot si cine n-are planuri speciale pentru aceasta zi se ingramadeste la un shopping la cost redus. Noi l-am pierdut anul acesta, nu pentru ca n-am fi avut ce sa luam, dar am fost comozi si ni s-a parut obositoare o tura prin magazine la cumparaturi, la un loc cu toti shopperii de meserie.

Astazi vreau sa va povestesc niste lucruri legate de shopping care au fost noi pentru mine si le-am folosit pentru prima data in Australia.

Una e plata cu credit cardul. Doar dai cu cardul si semnezi. Nu-ti cere PIN, acte, nimic. Nici nu trebuie sa ai bani in cont, ca iei pe credit. Noi avem un deal la credit card ca daca iti platesti cumparaturile in luna respectiva, nu ai deloc de platit dobanda. Cu credit cardul am platit si pe Internet si platesc gradinita (nu stiu de ce, dar nu merge de pe conturile de savings). Daca va puteti imagina, am platit cu credit card si in piata cand am cumparat legume. Cam toti furnizorii incearca sa ofere posibilitatea sa poti plati cu card, stiind ca sunt oameni care pur si simplu nu poarta bani la ei. Si, in plus, e convenabil pentru ei, ca omul nu are sentimentul banului cheltuit. Nu e ca si cum iti iei cu tine $200 si vezi ca ti se termina :). Am vazut la TV oameni care au luat credit carduri de la diferite banci si fiecare banca le-a dat vreo 5-10.000 $ credit si aia au cheltuit tot. Si ii arata cum plangeau ca nu pot sa mai plateasca inapoi si ca ce sa faca acum.

In super-marketuri e si o chestie gen self check-out. Adica mergi acolo singur, iti scanezi produsele, ti le pui in pungi, dai cu cardul si platesti singur. E tare destept aparatul ala, stie daca trec produse nescanate. Cateodata se mai incurca (mai ales cand se baga copiii sa faca treaba si tot trec produse inainte si inapoi) si zice ca nu-i scanat cate ceva care a fost de fapt scanat. Atunci poti chema pe cineva, baga un cod ca e ok si te descurca.

Cand platesti, pe spatele chitantei pe care o primesti ai cupoane de reduceri. Gasesti cupoane de reduceri si in diferite alte locuri. De exemplu, eu am luat un cupon de la gradinita la Iulia (erau acolo, la un loc cu alte pliante informative) si am avut reducere intr-un parc de distractii. Si in Romania a aparut un site de cupoane, cunoascatorii stiu si al cui e (nu spui cine, persoana importanta). Ii zice www.cuponix.ro. Vor castiga teren si in Romania cupoanele de reduceri, pentru ca sunt o modalitate buna de advertising. V-am mai spus ca daca o persoana stie cam care sunt reducerile si unde, isi poate reduce drastic costurile la multe cumparaturi. Merita mai ales cand iti cumperi lucruri mai importante, gen televizoare, computere, aparatura electrocasnica. De multe ori nici n-am stiut ca am luat ceva la reducere. Am luat odata la Iulia niste thongs (o sa va povestesc cum arata astia odata, sunt slapi specific australieni) si erau $10. Dupa ce am platit la casa am vazut ca de fapt mi-au luat numai $3 (era reducere, chiar daca nu scria nimic pe produs). Alta data scria ca e reducere, dar mi-a incasat pretul intreg. Am intrebat care e treaba si mi-a spus casiera ca asa arata cand scaneaza, n-are ce sa faca, dar sa ma duc la reclamatii. Acolo mi-a dat inapoi cat scria ca e reducerea. Alta data a fost Dorin sa cumpere un calorifer si i-a recomandat sa ia unul care e la reducere. De fapt nu era, s-a incurcat vanzatorul, dar pentru ca a apucat sa-i spuna ca e reducere, i l-a vandut la pretul acela, chiar daca nu era pretul corect.

In supermarketuri mai este o linie express. Acolo poti sta daca ai mai putin de 10-12 produse si merge repede.

La Wet’n’Wild (parcul de distractii) poti sa-ti iei o bratara cu un cod de bare si sa-ti pui bani pe ea. Iti lasi hainele intr-un dulapior si poti plati pe urma cu bratara respectiva. Tot cu aia poti cere sa-ti faca poza cand te dai pe diferite chestii. Ti-a scaneaza sus, inainte sa-ti dai drumul. La plecare, te duci dupa poze, o scaneaza din nou si-ti arata pozele tale, pe care le poti cumpara daca vrei.

Noi ne platim chiria, curentul, telefonul pe Internet. Spui contul din care vrei sa platesti si contul in care vrei sa transferi bani. Poti sa denumesti un cont ca sa nu-l mai introduci data viitoare (de exemplu „Proprietarul meu”) si poti sa faci regula de ex in fiecare luna in data X sa transfere suma Y in contul Z. Am facut plati si la telefon. Te intreaba datele tale, numarul de credit card, data expirarii, e un robot care are recunoastere vocala sau se poate sa-ti ceara sa introduci numerele pe telefon, dupa aceea iti zice ce a inteles, tu confirmi si se face plata.

Mai poti plati cu credit cardul completand o hartie. Iti treci datele acolo si-ti trage suma. Mi s-a parut cam dubioasa metoda asta si n-am folosit-o, ca nu poti fii sigur ca nu ajung datele tale unde nu trebuie. Cand am cumparat masina, am gasit in ea cateva hartii cu date de credit card ale catorva persoane. Ceea ce mi-a confirmat suspiciunea ca nu e o metoda sigura. In fiecare luna iti vine statement cu cheltuielile din contul tau (sau le poti vedea online). Daca ti se pare ceva dubios, suni la banca.

Acum strict legat de shopping (nu de modalitati de plata) mi se pare ca la capitolul haine gasesti in Romania lucruri un pic mai faine. Australia e dezavantajata la capitolul moda si datorita diferentelor de anotimpuri. Cum ora exacta in materie de tendinte se da in Europa, australienii tot ce pot e sa se conformeze sezonul urmator. Dupa parerea mea, oamenii se imbraca mai mult comod decat elegant, iar cel putin in Queensland sunt oameni care poarta pantaloni scurti tot anul, indiferent de anotimp. Slapii sunt iarasi un accesoriu de baza.

La capitolul gadgeturi, nu contenesc sa ma minunez ce mai poti gasi de cumparat. Era o chestie ca o strecuratoare care se invarte prin diferite mecanisme intr-un bol mai mare sa se scurga apa de pe salata. Are si Jamie Oliver, bucatarul si ne-am luat si noi. Am mai vazut chestii speciale de taiat oua, niste benzi adezive pentru cand ai haine decoltate (sa le lipesti pe interior) si am vazut o chestie de desfacut conserve. Eu inteleg ca sunt utile desfacatoarele de conserve (desi ma descurc bine si cu cutitul), dar asta ca un fel de carlig si se foloseste la desfacut conserve cu inel. Pe bune, nu glumesc! Asa ca cei care nu va descurcati sa va deschideti badoaca de Cola si ramaneti tot timpul cu inelul in mana, nu va rusinati si spuneti-mi, sa va trimit eu una din asta profi, care va rezolva toate problemele.

All the best from Down Under,
Alina

3 comments:

Andrei said...

Cuponix va trimite un zambet :)

Anonymous said...

no draga, sa stii ca eu sunt printre putinii...neterminati intelectual care raman mai mereu cu inelu' in mana...de la badog, nu de la vreun sot exasperat. Asa ca, intrucat se apropie ziua mea, fa bine si trimite-mi un desfacaletz din ala destept. Cum? Printr-un porumbel, desigur...sau daca vrei il trimit pe andi dupa el, ca se descurca...doar are deja 9 luni!! Te pup, adania

Anonymous said...

no draga, sa stii ca eu sunt printre putinii...neterminati intelectual care raman mai mereu cu inelu' in mana...de la badog, nu de la vreun sot exasperat. Asa ca, intrucat se apropie ziua mea, fa bine si trimite-mi un desfacaletz din ala destept. Cum? Printr-un porumbel, desigur...sau daca vrei il trimit pe andi dupa el, ca se descurca...doar are deja 9 luni!! Te pup, adania