Sunday, November 25, 2007

Mutarea .... sau fuga, porumb

Pana cand un priten de-am meu nu mi-a zis "cuvintele magice" (fuga, porumb), nu am stiut cum sa pronunt numele suburbiei unde m-am mutat (Runcorn).

Am fost saptamana trecuta la un seminar de investitii in imobiliare si am aflat ca ordinea in care oamenii isi cauta locuinte e dictata de urmatoarele criterii: scoli, familie, securitatea zonei in care se muta, sa fie aproape de mijloacele de transport, magazine, servici si recreere. In cazul nostru e chiar prima din lista. Runcorn e suburbia in care merg piticii mei la scoala.

Dar in postul asta nu vreau sa va spun prea multe despre Runcorn, ca probabil ca nu va spune nimic aceasta zona, ci as vrea sa ma axez mai mult pe "procesul" pe care il presupune mutarea aici in Brisbane. Spun in Brisbane, pentru ca sunt convins ca in alte orase din Australia e diferit.
As imparti acest proces (suna cam pompos, insa nu am gasit un alt cuvant mai potrivit, ... poate stress) in trei faze:

Faza 1: gasirea locuintei.
Daca nu te bazezi pe networking (adica daca cineva din cunostintele tale nu stie pe alt cineva care ar avea o casa de dat in chirie) trebuie sa apelezi la realestate.com.au (sau alte site-uri similare), unde gasesti case prin agentii imobiliare. Dupa ce ai vazut ce iti place, mergi sa vezi proprietatea pe dinafara si apoi abordezi agentia. Mi s-a parut putin ciudat modul acesta de lucru (o sa vedeti pe parcurs ca am gasit mai multe ciudatenii). Ei nu vor nici macar sa discute cu tine pana cand nu ai trecut tu pe langa proprietate caci vor sa se asigure ca iti place zona, etc.
E diferit de Romania, unde in cel mai bun caz iti da zona, nici pomeneala de adresa, poate si datorita faptului ca oamenii nu se incurca sa isi inchieze singuri locuinta, ci prefera sa dea 6,7% pe luna si sa nu isi mai bat capul cu nimic. Agentia e legatura dintre chiriasi si proprietari, in aproape toate cazurile nici macar nu o sa vezi proprietarul la fata. Dar sa revenim ...dupa ce vezi zona, mergi la ei completezi un formular, dupa care te programeaza la o vizionare. Mi s-a parut peste mana orele la care erau programate aceste vizionari: 10:45, 11:45 dimineata (rar mai pe dupa masa, gen 4:45) (insa am mers pe rand, odata eu, odata Alina .. mai mult Alina :)). Am pus si minutele pentru ca daca intarzii cinci minute s-ar putea sa nu mai gasesti pe nimeni la vizionare. Si inca ceva .. nu esti singurul care vrea sa inchirieze! Am inteles de la colegul meu indian ca a fost la ceva vizionari in care au fost inca 30 (!!!) de familii care vroiau sa inchirieze respectiva proprietate.
Daca iti place si casa incepe actiunea "dosarul". Acesta consta intr-o gramada de hartii de completat (cam ceva de genul hartiilor pe care le faci in Romania cand iti iei credit. Pe langa declaratia de la locul de munca, si chitantele de tel, curent, etc, trebuie sa atasezi si numele si numarul de telefon al proprietarului actualului loc in care stai si numele a doua cunostinte. Pe toti acestia agentia ii suna, ba mai mult decat atat ii roaga sa le trimita un fax cu un formular completat cu tot felul de date legate de tine. Odata dosarul completat, agentia il prezinta proprietarului si acesta se decide. Apoi agentia te instiinteaza de rezultat. In caz negativ, nu e obligata sa iti spuna motivul pentru care ai fost refuzat.

Faza 2: Mutarea propriu-zisa.
Pentru mine e incredibil ca de la 4 valize a 20 de kg fiecare, pe care le-am avut acum 5 luni, am reusit sa strang stuff pe care le-am incarcat in trei masini mari (canapele, frigider, masina de spalat, etc). Am avut noroc cu doi dintre prieteni de aici (+ Adi) care m-au ajutat sa imi duc lucrurile la noua locuinta. Toata operatiunea s-a terminat la 11:30 dimineata. Au fost foarte eficienti vorba Alinei, se vede ca sunt contractori si lucra pe ora :) ..

Faza 3 (care e inca in derulare) Suna la toate "organele abilitate" (banca, Medicare, Curent, firma, etc) si updateaza-ti adresa.
Totul se rezolva doar folosindu-te de telefon si de ... credit card. Am facut o lista de 10 locuri la care trebuie sa sunam. Pe trebutza buna o sa le facem pe toate. Deocamdata lucrul la care ii simtim lipsa e internetul .. de aceea blogul meu apare doar azi :). Speram ca de saptamana viitoare o sa se remedieze si problema asta.

Cam atat pentru azi, in blogul urmator o sa va povestesc despre casa in care stam si de complexul din care face ea parte.
Cheers,
Dorin

No comments: