Sunday, September 30, 2007

Tara sportului

Astazi toata Australia (in afara de noi, emigranti si ignoranti :)) a stat in fata televizoarelor si a urmarit AFL Grand Final, cel mai tare meci al anului.

AFL (Australian Football League), ceea ce ei numesc „fotbal” e sporul national si se joaca doar aici, in Australia. Am vazut si eu de cateva ori la TV cateva secvente si mi se pare ca seamana a rugby. Nu stiu de ce ii zice fotbal, ca nu prea dau cu piciorul in minge, o iau in brate si fug cu ea :). E un sport foarte dur, multi nu rezista, insa australienilor le place tare mult si li se pare foarte barbatesc. Sa-i vedeti cum arata fotbalistii lor. Comparati cu ei, ai nostri sunt niste copii care au fentat sa-si ia vitaminele. Ei si spun cu mare mandrie ca un jucator de soccer (fotbalul nostru) nu ar rezista 10 minute pe teren in picioare la un asemenea meci.

Inca nu stiu nici un fotbalist pe nume, banuiesc ca n-am ce face si-o sa-i invat si eu in curand... Singura stire pe care am auzit-o in legatura cu ei e despre unul care a dat cu masina in spate la el in curte si si-a calcat fetita de 3 ani. Fetita a trait, insa stirea a dat ocolul continentului si le serveste acum la instructorii auto sa explice punctele moarte la masina. Si eu stiu de la instructorul meu (un scotian la pensie, fost mare motociclist) care mi-a explicat (sper ca nu gresesc numarul) cele 11 puncte moarte de la masina. Iar unul dintre ele este asta unde se afla fetita, in spatele masinii, jos.

Dupa AFL vine rugby, unde se bat cu vecinii „de pe sant” Noua Zeelanda. Aici mare rivalitate, kiwi (neo zeelandezii) spun ca echipa nr 1 in lume e Noua Zeelanda (asta o dovedeste istoria), a 2-a e echipa lor de rezerve si dupa aceea vine Australia! Astazi a avut meci si Romania cu Noua Zeelanda si a pierdut cu 85-8, ceea ce cred ca e bine pt Romania, avand in vedere ca a reusit sa marcheze.

Mai e cricketul. De asta nu pot sa va spun decat ca am vazut pe google maps terenul de cricket din Brisbane si e rotund.

Toata lumea inoata si face surf, asta e ABC-ul lor. Si ski nautic cu derivatia lui, o singura placa, ceva asemanator cu snowboardul fata de ski.

La tenis il au pe Lleyton Hewitt, fata de care au un mare respect. L-am vazut de mai multe ori pe copertele revistelor (de ex asa) impreuna cu sotia si fetita lui. Sotia lui e o actrita foarte cunoscuta si iubita aici, a jucat in ceva telenovele si dupa ce s-a casatorit cu el, a renuntat la cariera ei ca sa creasca fetita. Acum e o aparitie constanta in ziare, unde se discuta cu ce se mai imbraca sau cum si-a schimbat coafura.

Mai e soccerul. Si aici au ceva rezultate, insa nu spectaculoase. Dupa cum stiti probabil, McKain din selectionata Australiei joaca acum la Poli Timisoara. Si dupa cum ziceau (pe buna dreptate) cineva inainte sa plecam : „Pleci in Australia, iti dai copilul sa joace fotbal, e bun, ajunge in nationala si dupa aceea, care e cel mai bun lucru care i se poate intampla? Sa-l cumpere Poli!” :)

La atletism, o au pe Cathy Freeman, sigur o stiti daca va uitati la Jocurile Olimpice. Ea e de origine aborigena si e un punct foarte important in reconcilierea dintre aborigeni si restul Australiei. Stiu ca a provocat mari controverse cand a castigat odata in Canada si a fluturat atat steagul Australiei, cat si cel al aborigenilor, iar regulamentul Olimpiadelor interzice sa se arboreze alte steaguri decat cele nationale. Cand a facut insa asta in Sydney, n-a fost nici o problema.

Si la snooker am vazut un australian, pe Neil Robertson.

Se mai joaca baschet, squash, tenis de masa... si odata, cand povesteam cu colegii la servici, am aflat ca toti au sarit cu parasuta, macar o data. Iar unul dintre ei a sarit cu instructor si i-a zis in aer instructorul: „Hold on! I’m losing you.” („Tine-te! Te scap.”). Va dati seama ce sperietura a tras. A strans cat a putut de legaturile alea si bineinteles ca a ajuns jos cu bine. Ca altfel nu va spuneam povestea asta ;).

Despre sportul mintii nu stiu inca nimic... insa ma mai interesez

Cheers,
Alina

No comments: