Saturday, October 1, 2011

8 carti in 8 saptamani

Provocarea pentru urmatoarele 8 saptamani e sa citesc cel putin 8 carti. Chiar daca asta inseamna sa citesc mai mult decat probabil am citit tot anul trecut :)

De-a lungul timpului mi-am cumparat/primit o gramada de carti interesante, din care pe unele am apucat doar sa le deschid … si atat.

In ideea de a-mi forma un obicei in a citi mai mult si mai eficient, vreau sa imi focusez energia in urmatoarea perioda sa studiez tot ce tine de citit rapid, conspectarea a ceea ce am citit ca sa pot sa revizuiesc mai tarziu si sa scriu un post pe blog despre fiecare carte citita. E o initiativa “indrazneata” insa cred ca este realizabila.

Care sunt cartile care mi le-am propus sa le “devorez” in urmatoarele 8 saptamani?

Le-am grupat in 4 categorii

Dezvoltare personala

1. 7 Obiceiuri ale oamenilor eficienti (7 Habits of High Effective people) – Stephen Covey
2. Gandeste si vei deveni bogat (Think and Grow Rich) – Napoleon Hill
3. Dincolo de varf (Over the top) – Zig Ziglar
4. Saptamana de lucru de 4 ore (The 4-Hour work Workweek) – Tim Ferriss

Leadership

5. Cele 21 de calitati ale liderului (The 21 Irrefutable laws of Leadership) – John C. Maxwell

Viata spirituala

6. Torturat pentru Hristos (Tortured for Christ) – Richard Wurmbrand

Familie si educatia copiilor

7. Dezvoltarea increderii copilului tau (Building Confidence in you child) - James Dobson
8. Acum vorbesti limba mea (Now you’re speaking my Language) - Gary Chapman

Lista nu este batuta in cuie. Insa de ce am ales cartile astea? In primul rand pentru ca le aveam deja in biblioteca. Apoi pentru ca unele dintre ele sunt carti de referinta in domeniile respective (unele dintre ele sunt traduse in peste 35 de limbi si au fost vandute in mai mult de 20 de milioane de exemplare). Altele pentru ca sunt o completare a altor carti pe care le-am citit scrise de aceiasi autori (de exemplu, “Acum vorbesti limba mea” e scrisa de acelasi autor care a scris “Cele 5 limbaje ale dragostei”, o carte care v-o recomand cu caldura). Sapte dintre ele le voi citi in limba engleza (doar cartea lui Ziglar am adus-o din Romania)

Unele din aceste carti le-am ascultat ca si carti audio. Insa de data asta vreau sa le citesc.

Nu stiu daca mai suntem in “era informatiei” sau deja am trecut in “era comunicarii”. Oricum datorita email-ul si Internetului primim o gramada de lucruri interesante pe care le citim zilnic. Daca reusim sa citim, scriem si comunicam mai eficient o sa reusim sa fim mai buni in ceea ce facem zi de zi.

Traim o vreme in care trebuie sa invatam continuu, ca sa ne justificam salariul cu care suntem platiti. Zilele parintilor nostri cand odata cu terminarea scolii te angajai la o firma si de acolo ieseai la pensie sunt trecute. Poate ca atunci odata cu terminarea scolii nu mai erai nevoit sa mai studiezi ca si acum (ci doar sa “capeti experienta” si astfel sa avansezi in cadrul firmei). Insa in zilele noastre nu numai ca schimbi mai multe servicii (eu sunt deja la al 6-lea serviciu in 11 ani de munca), ci iti poti schimba de 4, 5 ori cariera, sau chiar tara in care lucrezi. De aceea esti nevoit sa fii la curent cu ceea ce se intampla in domeniul tau, daca vrei sa fii “angajabil” :)

Exista domenii in care lucrurile se schimba mai repede decat in altele. De exemplu, in IT cred ca la fiecare cativa ani apare un alt limbaj de programare, iar tinerii care termina acum facultatea sunt mai bine pregatiti decat cei ca si mine care am terminat-o acum 10-15 ani (ma refer la cei care chiar studiaza in facultate si nu trec prin ea ca gasca prin apa). Inca nu pot sa cred ca am facut un semestru de Mecanica in cadrul facultatii de calculatoare. Pana acum nu am folosit niciodata ceea ce am invatat despre transmisii cu roti dintare sau transmisii cu came. Insa nu se stie niciodata …

Un alt aspect e acela ca nu numai tinerii care ies pe bancile facultatii sunt bine pregatiti in ceea ce e relevant pentru zilele noastre, insa in primii ani de serviciu lucreaza pe jumatate din banii pe care ii primeste unul care lucreaza de 10, 20 de ani. Si nu stiu daca diferenta asta de bani se mai poate justifica doar printr-un singur cuvant: “experienta”. Fondatorul companiei IKEA, Ingvar Kamprad, spunea ca acest cuvant e un cuvant “periculos”, care trebuie folosit cu prudenta, caci adesea poate fi folosit ca si o scuza de a nu incerca altceva nou. Multe din descoperirile din zilele noastre au fost facute tocmai datorita faptului ca oamenii au decis sa faca altceva decat faceau cei “experimentati”. Altele au aparut tocmai datorita lipsei de experienta. Sau schimbat vremurile si trebuie sa ne adaptam la ele: acum cativa ani erai considerat "analfabet" daca nu stiai sa scrii si citesti. Insa acum cred ca ai un “handicap” (parca cuvantul analfabet suna cam dur) daca nu vorbesti cel putin o limba de circulatie internationala si daca nu stii sa folosesti calculatorul.

Indiferent ce facem, trebuie sa citim. Si trebuie sa facem acest lucru acum cand suntem mai “batrani”, cand avem mai mari responsabilitati (copii care trag de tine cand ajungi acasa, cand lucrezi 8 ore pe zi) si cand avem mai putin timp liber la dispozitie. De aceea cine reuseste sa citeasca mai rapid si sa retina mai usor ceea ce a citit o sa aiba intotdeauna un avantaj in viata.

Probabil ca urmatoarele posturi o sa fie mai mult despre “descoperirile” pe care le-am facut citind cartile astea. Insa mi-ar placea ca aceste posturi sa fie putin mai interactive, caci vreau sa schimbam impresii despre lucrurile astea. Pentru mine sunt lucruri noi si as vrea sa ma folosesc de experienta voastra in domeniul acesta. Asa ca daca aveti tips & tricks despre lucruriile astea, sau aveti o carte care v-a placut in mod deosebit, va rog sa imi spuneti fie folosind comentariile (sau puteti sa imi scrieti un email pe d_blaga@yahoo.com).

Haideti ca astea 8 saptamani sa lasam televizorul sa mai respire si sa stergem praful de pe cartile pe care le avem in biblioteca si cine stie … poate o sa gasim in ele lucruri care o sa faca sa exclamam “WHAU!”.

E cineva care subscrie provocarii mele? Daca da, puneti si voi cartile pe care vreti sa le cititi.

Happy reading …

Dorin

No comments: