Sunday, January 11, 2009

Un studiu de caz

Ieri am fost placuta surprinsa (din nou) de cum functioneaza sistemul in Australia. Mie, cum nu mi-a placut niciodata prea tare sa fac cereri si hartii, mi se pare asta cu atat mai de pret.

Am o asigurare de sanatate care imi plateste jumatate din banii pe care ii dau la dentist. Mi-au dat un card si cand platesc la dentist dau si cardul, ei il trec prin aparatul lor, vad cat imi plateste asigurarea si trag banii de acolo, iar eu platesc doar diferenta.

Anul trecut mi-am facut o carie si cand sa platesc, nu a mers sistemul din cauza lor (Health fund down). Mi-a zis doctorita ca trebuie sa platesc tot si dupa aceea sa povestesc cu ei sa-mi dea restul de bani. Asa am facut, tin minte ca era $120.

M-am dus acasa si am cautat pe siteul lor cum merge cu Online claiming (cand ceri online sa-ti trimita banii). Am cautat doctorul dupa cod si am scris codul serviciului medical, codul dintelui si suma, cum apareau pe chitanta. Acolo scria ca mai trebuie chitanta in original trimisa la ei si pe spatele chitantei sa scrii membership # (id-ul pe care il am la ei).

Mi-am pus chitantele in plic cum trebuia si am luat plicul cu mine, sa-l plasez odata la posta.

Un singur lucru n-am inteles eu prea bine, ca n-a mai folosit pana acum: cum e cu adresele astea cu Reply Paid. Eu aveam in adresa unde trebuia sa trimit un cod de Reply Paid. Asta inseamna ca nu mai trebuie sa pui timbru, cand proceseaza scrisoarea, ii pune pe ei sa plateasca. Sistemul asta folosesc companiile mari (un fel de plic timbrat ce se mai practica si la noi, cand iti trimitea in scrisoare un alt plic ca sa raspunzi inapoi).
Ce nu stiam eu e daca Reply Paid asta functioneaza in toata Australia sau in fiecare stat in parte (ca eu trebuia sa trimit in New South Wales).

M-am gandit ca cel mai bine pun timbru (poate trebe, poate nu, n-ai de unde sa stii :)), mai bine decat sa trimit chitantele originale in plic netimbrat. Partea proasta ca la posta e un program din ala imposibil, de la 9 la 4 parca, e departe sa ajung in pauza de masa (sau undeva de unde sa iau timbre) si, uite asa, am tot amanat sa-l trimit.

Intre timp, mi-au intrat $60 in cont de la ei, eu inca n-am trimis plicul. Zic eu, romanca fiind :): “Vezi de treaba, nu mai trebuie sa trimit nimic. Daca mi-au intrat banii e gata, or fi verificat cu doctorul”.

Gresit! Mi-a venit peste o luna jumate scrisoare in posta de la compania de asigurari unde scria ceva de genul: “Doamna Blaga, noi n-am primit inca chitanta. Si daca nu le primim in 10 zile, suntem nevoiti sa cerem banii inapoi si sa va blocam facilitatea de online claiming pana la solutionarea problemei. Daca ati trimis intre timp, ignorati aceasta scrisoare :) ”.

Ce sa mai zic, fair enough, greseala mea. Problema era ca mi-am ratacit plicul si nu-l mai gaseam niciunde. Aveam eu niste copii dupa chitante, dar zicea acolo ca le trebuie originalul.

Sun la ei si le explic ca am pierdut chitantele, iar ei zic sa merg pana la doctor sa cer una noua (s-a lamurit cu ocazia asta si problema cu Reply Paid, nu trebuie timbru).

Am sunat la doctor si am vorbit la receptie, le-am spus ca am pierdut chitanta, mi-a zis ca sa-mi las numarul de mobil ca ma suna doctorita. Dupa o jumatate de ora m-a sunat doctorita, am mai verificat cu ea data cand mi-a lucrat, codul operatiei, numarul dintelui :) si mi-a zis sa merg oricand, ca e gata chitanta noua. M-am dus in 10 minute, la receptie am zis ca sunt aia cu chitanta pierduta de la telefon, a scos un plic pe care scria numele meu cu tot ce trebuia inauntru.

Poate ca nu vi se pare mare lucru, dar eu am fost tare fericita sa vad un sistem care functioneaza si e asa flexibil. Plus ca toata povestea a durat mai mult sa fie povestita decat a durat chiar sa se intample.

Si am mai invatat un lucru, daca ei iti trimit bani pe incredere, asta nu inseamna ca nu trebuie sa le mai trimiti dovada. What a concept!

Un an nou fericit la toata lumea. Va pup pe toti si mai ales pe buni Liviutza si Alexandra, care au venit de sarbatori la noi si acum s-au intors acasa, sa inceapa cu elan un nou an plin de provocari. A fost super impreuna, am batut cartile in fiecare seara si ne-am executat cu onoare pedepsele aferente (care au constat in special in gatit (sarmale, salata de vinete, chiftele cu sos, clatite, cozonaci, yummy-yummy, nu-i de mirare ca toti ne-am “implinit”), dar si curatenie si activitati sportive, toate pozate, sa ramana dovada).

Pa,
Alina

No comments: