Sunday, October 12, 2008

Barbie

Barbie = bbq (barbecue, gratar). Asa ii zice in Queensland (sau chiar in Australia, inca nu pot evalua exact ce se zice in Qld sau in Au sau in engleza peste tot). In Qld le place sa scurteze cuvintele, dupa ce-ti formezi un pic urechea incepi sa ai idee despre ce e vorba. De ex stiti ce-i aia “brekkie at Maccas”? (scrie pe un panou publicitar pe langa trec cu trenul; eu am vazut si poza si mi-a fost mai usor sa ma prind).

Dar ce vreau sa va zic in legatura cu barbie e ca nu numai numele poate sa te puna in incurcatura, ci si felul in care se face. Ne-a avertizat si pe noi cineva cand am ajuns si ne-a zis ca daca ne cheama aussies (australiens) la bbq, sa stim ca trebuie sa ne aducem noi tot ce vrem sa mancam, in afara de ce specifica ei explicit ca nu trebuie sa-ti aduci.

De exemplu, cand m-a chemat cineva de la lucru la gratar, a scris in email “I will provide the salad and bread, BYO (n.r. bring your own) meat and buzz” (Eu voi pune painea si salata, aduceti carnea si bautura). Si acum depinde cum va fi organizarea acolo, se poate manca la comun, dar se poate si sa isi manance fiecarea mancarea lui si sa-si bea bautura lui.

Avem niste vecini foarte prietenosi, de varsta noastra, au si ei doua fetite si cand au venit la noi la un gratar, m-a intrebat ce sa aduca. I-am zic ca nu trebuie nimic, dar ei au venit asa: cu carnati, mancare pentru copii, el si-a adus bere, ea gin and tonic. Mi-a cerut o felie de lamaie pt ginul ei, restul aveau de toate :). Le-am zis ca uite, la noi e altfel, noua ne place sa punem noi mancarea si bautura si tipa mi-a zis ca si ea e exact la fel, dar ca aici e conceptia cand vii la cineva vrei sa aduci tu tot ce ai nevoie, ca sa nu fie un deranj prea mare pentru gazda si ca, desi se pregateste cu de toate, nu i s-a intamplat niciodata sa vina cineva la ea si sa nu aduca stuff. A fost fain cu ei, li s-a parut interesanta salata de varza (ei nu fac asa) si le-a placut tare musdeiul.

Alta chestie ce e altfel aici ca si in America si ca in Romania e ca nu mananca la toate ketch-up. N-au ketchup in fast food-uri sau in pizzerii, au in schimb, daca ceri, tomato sauce. Chiar zicea un american ca el nu intelege cum e aia fara ketchup, si tomato sauce e in pliculete mici, ca ii ajunge un pliculet de cartof prajit. Nu intelegea nici cu vegemite cum e, asta e o chestie (gretoasa dupa parerea mea) pe care o mananca pe paine prajita cu unt toti australienii si le place la nebunie. Cica e ceva cultural, ei cresc cu aia si la copii la baga suzeta in vegemite sa vada cum e. Ca si americanul, nici eu nu inteleg, simt ca-mi scapa ceva… cica trebuie sa-ti pregateasca painea cu vegemite un australian, ca ei stiu cum sa faca!

Dar le place sa gateasca si le place sa incerce mancaruri noi. De cand am avut colegi asiatici, m-am obisnuit si eu cu mancaruri de-ale lor, ca ne aduceau diverse chestii la lucru si mai mergeam vinerea la restauranturi vietnameze si chinezesti.

Si ce am mai mancat oarecum deosebit e ou de strut. A trebui gaurit cu burghiul. Cica e cat 22 de oua normale. Altfel la gust n-am simtit nici o diferenta...

Tocmai am mancat, poate de-aia am simtit nevoia sa scriu un post depre potol.

Pa,
Alina

P.S. Na, stiti ce-i aia brekkie at Maccas? Daca nu, va zic eu: Breakfast at MacDonalds

2 comments:

Anonymous said...

Greti se intreaba: Ce e vegemite?

Alina Blaga said...

Nu ma pricep prea bine sa explic, dar am gasit despre vegemite pe wikipedia :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Vegemite

Trebuie sa aduc un borcan cand vin in Romania...