Wednesday, November 19, 2008

Chinezeste

Fiica-mea are 4 ani, merge cu elan la gradinita in fiecare dimineata. Din ianuarie merge la scoala, la prep (grupa pregatitoare, un fel de gradinita cu uniforma), dar pana una alta, la gradinita semneaza condica.

Si cum noi stam langa un cartier cu multi asiatici, ce colegi credeti ca are la gradinita? Chinezi, japonezi, taiwanezi… eu inca nu-i deosebesc care sunt unii si care altii dupa cu arata, cica dupa o vreme te prinzi. Stiu care sunt vietnamezi, aia au pielea mai creola, dar atat.

Probabil ca Iulia stie mai multe, ca ea stie si “Gingle Bells” in chinezeste si inca ceva cantece in japoneza. Dar nu vrea sa ne spuna acasa, crede ca radem de ea. Cand a inceput sa vorbeasca engleza, erau cateodata cand nu intelegeam nimic ce zice si ziceam: “Iulia, tu in ce limba vorbesti? In chinezeste?”. Iar acum ne pedepseste si nu ne mai zice in chinezeste nimic :). Ma duc odata dupa ea si imi zice una dintre tipele de acolo: “Stii ca Julie-girl (asa o alinta acolo) a invatat chinezeste? Sa vezi ce canta astazi cu cativa dintre copii”. Iar Iulia mea era super nervoasa ca mi-a zis, ca si cum asta ar fi marele ei secret.

Pana acasa m-am rugat de ea sa ne cante in chinezeste si nu a vrut. S-a lasat, cu mare greu, dupa ce i-am spus ca si noi am vrea sa stim chinezeste, dar nu stim si ca ce smechera e ea ca stie si i-am improvizat scena si microfon :). Si dupa ce si-a dat drumul, ne-a cantat pe urma de numa numa. Si de atunci ne canta…

Iar astazi a fost Dorin cu ea la un magazin chinezesc si a vazut ca Iulia stie si sa salute in chinezeste si ceva cuvinte. Ne-a dat pe spate pe toti.

Unde nu mai pui ca dintre noi patru, ea vorbeste si engleza cel mai bine. Probabil ca Mihai are vocabular mai evoluat ca ea, insa el are inca accentul ala rusesc (cum avem noi romanii cand vorbim engleza). Iulia insa l-a scos mai usor.

Asa-i cu copiii. Absorb informatia ca buretii. Ma bate gandul cum ar fi sa-i invat spaniola. Aici am auzit ca invata in scoli indoneziana si japoneza, astea sunt mai de folos in Australia ca franceza, germana si rusa pe care le invatam noi in scoli. Dar spaniola cred ca e o limba care merita atentie.

Sunt niste desene animate cu Dora the Explorer (nu stiu daca a ajuns in Romania, aici e o isterie teribila printre fetite). Dora e o fetita care vorbeste spaniola. Zice in engleza un lucru si apoi il repeta in spaniola. Si ii intreba dupa aceea pe copii : “Ce e asta?”. Si Iulia raspunde. Pe urma Dora zice “Muy bien”. Mihai tot incearca sa o lamureasca cum ca Dora nu o aude ce zice, dar Iulia, constiincioasa, tot raspunde la intrebare de fiecare data...

Cheers,
Alina

No comments: