Sunday, June 22, 2008

Bani albi pentru zile negre

Cand am zis “Bani albi pentre zile negre” m-am referit la pensie.

Acum partea cu zilele negre, din fericire, de multe ori nu e chiar adevarata in legatura cu pensia.
Stiu pensionari (unii chiar cititori fideli ai blogului) care dau dovada de o vitalitate, un volum de energie si niste preocupari care ne fac de rusine pe multi dintre astia din viata asa zis “activa” (dl Trandafir, va salut!)

Eu de mult timp nu mai consider pensia ca fiind perioada cand nu mai muncesti ca nu mai poti, ci mai degraba o perioada linistita, dupa ani grei de munca, cand poti face ce vrei tu (suna mai bine, nu-i asa?).

In Australia, la pensie ii zice superannuation si ti-o strangi treptat, pe masura ce muncesti. Minimul pe care trebuie sa ti-l dea firma angajatoare in fondul de pensii e 9% din salariul tau brut. Sunt firme (si guvernul face asta) care ofera procente mai mari pentru stimularea angajatilor. Liberii intreprinzatori decid singuri daca isi platesc superannuation sau “traiesc momentul” si se bazeaza pe alte investitii pentru batranete.

Banii astia, munciti de tine pana la urma, ti se strang, linistiti, intr-un cont personal. Poti sa-i verifici, ai optiunea sa alegi intre mai multe fonduri de pensii si poti opta pentru felul in care iti sunt investiti, ca sa-si mareasca valoarea. Nu poti sa te atingi de ei decat dupa o anumita varsta. Daca parasesti tara, poti sa ii scoti, insa te penalizeaza, din cauza ca nu i-ai lasat pana la varsta de pensionare.

Se mai pot face tot felul de scheme, nu sunt foarte in tema (parca aia din guvern iarasi sunt mai cu mot si aici; angajatii permanenti, nu eu...). Poti de exemplu sa pui bani de la tine peste suma care merge normal si statul mai pune si el o suma, ca se te incurajeze pe tine sa faci economia asta.

Mai sunt si consultanti financiari, care, zice-se, te invata sa faci sa-ti creasca “banii albi” de numa-numa, mai ceva ca la bursa.

Mie prima firma unde am lucrat in Australia nu mi-a platit contributiile la zi. Am plecat de la ei si mi-au ramas datori vreo 6 luni de superannuation. De atunci ma tot mint ca o sa vireze banii in ziua aia, dupa aceea peste o saptamana, peste inca o saptamana… am incercat in fel si chip sa ajung la o intelegere, deocamdata fara nici un rezultat. Si, mai intreband pe alti colegi, mai citind pe internet, am aflat ca din pacate se mai practica treburi din astea, nu e ceva iesit din comun.

Si uite asa mi se arata o noua “oportunitate”: sa pot verifica cum merge si sistemul cu plangeri pentru contributii neplatite in Australia :). Sper ca pana la pensionare sa imi recuperez si banii astia … si sa ma duc in Fiji… sau daca nu-mi permit, macar la bai la Govora.

Voi ce planuri aveti pentru pensie?

Cheers,
Alina

1 comment:

Anonymous said...

multumesc sincer de apreciere dar, sa nu exageram; Va doresc numai bine