Wednesday, April 23, 2008

100 de puncte

In Australia nu este notiunea de buletin ca act de identitate. Te identifici cu un act cu poza, cum ar fi carnetul de conducere (daca ai) sau pasaport (iarasi daca ai). Ma intrebam cum te identifici daca nu ai din astea. Ei bine, treburile sunt mai complicate de atat si daca ai. Daca aveti rabdare, va explic cum vine treaba.

Pentru majoritatea situatiilor, nu e nevoie sa te identifici. Mie nu mi-a cerut act de identitate nici cand m-am angajat (si nici dovada ca am studiile care am spus ca le am). Le-am dat contul de banca unde sa-mi puna banii, contul in care sa-mi vireze superannuation (banii pt pensie) si TFN (tax file number, echivalentul lui Social Security Number, la americani) pentru taxe.

Pentru situatii cand se cere mai serios sa te identifici (vinzi/cumperi proprietati sau inchiriezi o casa), se cam complica situatia, pentru ca iti cer 100 points proof of identity (dovada identitatii). Pasaportul si carnetul de conducere au fiecare 50 de puncte, dar trebuie doar unul dintre ele. Carduri de banca, cardul de la Medicare, facturi de curent, telefon, internet pe care apare numele tau si adresa sunt fiecare 10 puncte. Mai poti avea contract de vanzare-cumparare, extrase de cont, etc... Trebuie sa faci cumva sa strangi 100 de puncte. Altii pot sa-ti ceara o dovada de identitate categoria A (certificat de nastere, pasaport, viza, etc) si una categoria B (tot felul de carduri).

La telefon, daca suni sa rezolvi ceva (ex. sa schimbi asigurarea la masina), trebuie sa te identifici. Asa ca ei iti pun niste intrebari de control, sa vada daca esti cine zici ca esti. Cred ca am vorbit de vreo 15-20 ori si de fiecare data ma intreaba adresa si data nasterii. Odata parca m-a intrebat cum ii cheama pe copii. Daca raspunzi corect, ei considera ca esti identificat si discuta cu tine si restul informatiilor. Daca trebuie sa si platesti ceva, le dictezi numarul de pe cartea de credit si face si plata. Iti trimite pe urma prin posta chitanta.

Am conturi online la toate (Medicare, Centerlink, fodul de superannuation, banca, firma de asigurari). Cand iti faci cont online, nu-ti da username si parola la telefon, ci le trimite in posta. Ca masura de siguranta ti le trimite separat, username-ul intr-o scrisoare si parola in alta. Daca ti le ia cineva pe amandoua, ai cam incurcat-o :). Si pot sa va spun ca in Australia nu sunt lacatele la casuta postala. La noi e un pic mai deosebit, ca arata ca si cutiile de seif in banca si se incuie, dar asta e o exceptie. De obicei lumea nu-si inchide cutia postala.

Am citit de hoti care merg la masini parcate si pun o hartie la stergator in spate care sa incurce vizibilitatea. In general lumea nu observa pana nu se urca la volan si atunci cred ca e un pliant cu reclame. Au fost persoane care au plecat sa-l ia sa-l arunce si au lasat masina deschisa cu cheile in contact. Si atunci, cineva a tasnit in masina si a plecat cu tot. Daca ramane o poseta in masina, hotii iau banii si cartile de credit si restul le dau mai departe la hotii de identitate. Deja e problema, ca se poate da altcineva drept tine. Si trebuie sunat urgent la banca sa-ti inchida toate conturile.

Cu cartea de credit platesti fara sa ai nici un PIN, doar semnezi chitanta. Si ei ar trebui sa compare semnatura cu cea de pe spatele CC. Asta da masura de siguranta! Prima data cand a platit cu CC, Dorin nu-l avea inca semnat. I-a spus vanzatoarea: „Am uitat sa verific semnatura, da-mi-l inapoi sa vad.”. Ca sa nu mai lungeasca povestea cu explicatii cum ca tocmai l-a facut si nu l-a semnat inca, a scos un card romanesc si i-a aratat semnatura. Si a fost ok.

Nu trebuie sa fim paranoici, doar un pic atenti. Am primit un sfat bun in Australia, pe care vi-l transmit si voua: „Don’t volunteer information” („Nu vorbi mai mult decat trebuie”). S-a facut un studiu cat de multa informatie se poate obtine pe chat. Sunt persoane care isi folosesc numele real si pot fi usor convinsi sa spuna data nasterii sau adresa. Asta e o neglijenta care te poate costa scump. Si eu mi-am sters urmele si tin in privat felicitarile pe care le-am primit de ziua mea de pe blog.

Sa stiti ca toate au ajuns la sursa si va multumesc la toti cei care mi-ati scris sau ati sunat. Miss you, guys!

Cheers,
Alina

No comments: