Wednesday, February 27, 2008

The body you deserve ....

si „Living health” (sa traiesti sanatos) sunt doua seminarii de ale lui Anthony Robbins legate de sanatate pe care le-am studiat. Asa ca in acest post as vrea sa va spun cateva din lucrurile interesante pe care le-am aflat si cateva din „experimentele” pe care le-am facut in luna asta si jumatate de cand m-am apucat „mai serios” de sport.

Unul din primele lucruri pe care l-am aflat e ca a fi „fit” nu inseamna si a fi "healthy" (sanatos). In sprijinul acestei afirmatii vin o gramada de exemple de sportivi de performanta, care desi erau fit, au murit de boli de inima de exemplu.

De aceea in luna februarie nu m-am focalizat pe alergare la intensitate maxima, ci mai mult pe dieta si pe miscari aerobice la 70-80% din maximum heart rate (HRmax) (N.R. numarul de batai maxime ale inimii pe minut).

Stiti care e formula care va da HRmax? E 220- nr. de ani pe care ii aveti (daca aveti ceva probleme de sanatate, mai scadeti inca 5). De ex pentru mine e 220-31=189.

Tony Robbins zicea ca daca vrei sa slabesti e mai eficient sa menti o intensitate constanta in jur de 70-80% din HRmax (sau 180-nr de ani), caci atunci ardeti "fat" (grasime) in loc de "sugar" (zahar). Daca nu aveti un aparat care sa va monitorizeze bataile inimii, pentru a alerga la 80% din HRmax ar trebui sa fiti in stare sa sustineti o convorbire cu cineva, fara sa gafaiti. In momentul in care gafaiti, lasati-o mai moale.

Un alt lucru care l-am aflat din seminariile lui e ca esti sanatos daca celulele din corpul tau sunt sanatoase! Pentru ca ele sa fie sanatoase au nevoie in primul rand de oxigen. Asa ca am invatat un tip de respiratie la care el ii zice „vital breathing”, care de fapt e o respiratie diafragmica. Aceasta iti ajuta sistemul limfatic sa se miste mai repede prin organism.

S-au facut ceva studii care au aratat ca limfa (care se ocupa cu eliminarea toxinelor din celule) e pusa in miscare prin exercitii si prin respiratie diafragmica. BTW .. stiati ca aveti de 4 ori mai multa limfa decat sange in corp? Si ca nu aveti o pompa care sa miste aceasta limfa (spre deosebire de sange care o are inima).

Modul de respiratie e 1-4-2. Inspiri puternic (umfli stomacul) 1 ori X secunde, iti tzii respiratia 4 ori X secunde si expiri in 2 ori X secunde. Pentru mine X e de obicei 5. Deci inspir in 5 secunde, tin respiratia 20 (4x5) si expir in 10 (2x5). Nu respir toata ziua asa, insa am grija ca de cel putin trei ori pe zi sa fac cate 4,5 astfel de respiratii la o serie. E incredibil cata energie iti da chestia asta mai ales cand esti obosit.

Un alt lucru de care am tinut cont luna asta a fost dieta. Mult mai strict decat in luna ianuarie, cand am bagat sala la greu sa compenseze ce mancam. O sa mai scriu despre asta cand o sa am mai multa „experienta” (a se citi cand o sa inteleg mai multe), caci baiatul asta m-a bulversat complet si tot ce stiam ca e bine el mi-a infirmat.

De exemplu:
- am auzit odata la un show pe care il urmaresc cu grasani, definita proteinei (asa ca americanii sa inteleaga): if it had a mother is protein (daca a avut mama e proteina). Si deci daca vrei sa mananci proteina trebuie sa mananci carte. Fals! De exemplu brocolli-ul contine 47% proteina, mai mult decat carnea de porc sau de pui.
- Axioma: laptele iti da calciu. Fals! Laptele (de fapt lactoza) iti ia calciul din sange.

Un alt de lucru care am incercat sa tin cont e sa am o mancare care sa contina 60-70% “living water foods” (de ex. o multime de salate) si a nu combin carnea cu garniturile (cred ca la faza asta ii zice dieta disociata .. s-ar putea sa ma insel, caci nu m-a preocupat niciodata pana acum subiectul).

Pe scurt, alimentatia din zilele noastre e foarte acida (carne, sucuri, alcool, etc) .. asa ca trebuie sa compensezi cu o alimentata care sa contina mancaruri alcaline ca sa neutralizeze aciditatea care ne-o produce in organism ingurgitarea mancarurilor acide. Un simplu search pe Google despre alkaline foods o sa va lamureasca mai multe despre ce e vorba. V-am atasat aici un link care arata un tabel cu mancaruri alkaline si mancaruri acide.

Un alt trick pe care l-am facut e sa imi schimb farfuria din care mananc mancarea. Am pus la o parte farfuriile mari si mananc din farfurii mici. Stiam de mai inainte ca senzatia de satietate vine dupa 15 minute dupa ce te ridici de la masa. In plus mai putina mancare face ca si digestia sa fie mai rapida .. si prefer sa imi folosesc altfel energia decat sa o consum cu procesul de digestie.

O alta regula care imi vine in minte e sa mananci mai des daca vrei sa slabesti! Suna ciudat! Insa recititi .. am spus mai des, nu mai mult :) … Daca te infometezi, corpul tau isi da seama de perioada de restriste prin care trece si cand ii furnizezi pana la urma mancare, are tendinta sa faca provizii .. si in loc sa slabesti, chiar pui pe tine.

Un mit confirmat: apa cu lamaie e o bautura alcalina! Suna ciudat, caci se stie ca sucul de lamaie contine acid citric, insa e un antioxidant si in corpul nostru odata consumata "produce" alcalinitate. Asa ca salut “clubul fotomodelelor ce beau apa cu lamaie” :)

Si un ultima observatie: muschii sunt mai grei decat grasimea. Asa ca daca se intampla sa aveti aceeasi greutate pe cantar, aveti grija sa nu fi pierdut masa musculara si sa fi "castigat" in loc mai multa grasime.

In mod cert, marea majoritate a lumii nu mananca sanatos …am auzit ca in State au fost cazuri de infarct la clasele primare!!! (ca sa nu vorbesc de procentajul de obezitatea care il au americanii (si nu numai), de a trebuit sa mareasca scaunele din avioane ca sa incapa in ele!!!

Repet .. inca sunt la inceput si nu stiu nici eu foarte multe si oricum vreau sa filtrez toata informatia inainte sa o discut cu Alina si sa o aplicam pentru toata familia. Un lucru e sigur: no more fast food (asta e targetul meu pentru anul asta; pizza e totusi allowed (odata pe luna), in cantitati mici (a se citi: nu una intreaga) :)).

Planuri de viitor in ceea ce priveste sanatatea mea:
1. sa imi mentin greutatea la 78 de kg.
2. sa fac exercitii de 6 ori pe saptamana (minim 4). Alt mit spulberat de Tony, caci credeam ca daca merg de trei ori la sala pe saptamana e suficient. Fals! Probabil ca e mai mult decat faceti marea majoritate dintre voi, insa nu e suficient. Acum am zile cand merg dimineata la gym si seara merg la tae-kwon-do cu Mihai.
3. sa mananc sanatos si sa duc o viata sanatoasa. Am uitat sa spun cat e de importanta apa in dieta… nu numai ca iti dilueaza aciditatea din corp, sau ca iti (mai) taie pofta de mancare daca o bei inainte de masa, insa s-a dovedit ca ajuta ca pielea sa nu atarne, daca slabesti mai brusc.
4. sa renunt la alcool.

Ideea e ca dupa aceste “experimente” sa simt grozav. Am multa energie si chiar daca imi incep unele zile la 4:45 nu am mai baut nici o cana de cafea de o luna jumatate. Am ajuns la 78.4 kg … insa mai am doua zile dau jos si cele 400 de grame care ma despart de targetul meu.

Am si un alt motiv pentru care sunt fericit: i-a reusit a doua operatie a tatalui meu! God is awesome! Sper ca si el sa imi urmeze cateva din sfaturile de mai sus si in viitor sa imi poata purta hainele :) El e unul din modelele mele din viata, care imi dau motivarea sa continui si sa imi urmez telurile. Dad, stay healthy ‘cause I still need your advice!

Live healthy! … and remember ..only you can make a body that you deserve.

Sta in puterea voastra!

Cheers,

Dorin

5 comments:

Unknown said...

Salut!

Ciudat, si eu stiam ca de 3 ori la sala pe saptamana e suficient pt corpore sano. De 6 ori deja mi se pare foarte mult si cumva extenuant in timp. Tine-ne la curent cu evolutia, poate ca trebuie sa schimb si eu cate ceva la dieta :)

Cheers,
Radu

Dorin said...

Radule,

nu am zis sa mergi de 6 ori la sala pe saptamana.

Eu imi propun sa fac de 6 ori pe saptamana miscare (alergare, sala, tenis, inot, fotbal, etc).

Poti sa mergi si de 6 ori la sala si sa iti lucrezi de fiecare data alta grupa musculara (nu mai mult de doua ori pe sapt) si sa fie ok, eu insa vreau sa imi introduc si "miscarea in aer liber" ca forma de activitate sportiva.

Cheers,

Dorin

Anonymous said...

Nu-l mai lua de bun pe Tony Robbins. Omul tinea semnarii despre 'perfect marriage', si in timpul asta divorta nevasta de el. I-am ascultat cateva seminarii, suna convingator, dar spune si multe aberatii. Miscarea asta de 'self-help' e buna mai mult pentru ce se petrece in capul nostru, dar si daca urmam niste prosti orbeste... sfarsim in prapastie.

Anonymous said...

ai Anthony Robbins The Body You Deserve Workbook ?

Anonymous said...

Nu il am. Doar fisierele audio... daca faci rost de el, da un semn

Dorin